61. årgang nr. 1/2024, Tema: Nye paradigmer inden for specialpædagogik

Dette temanummer lægger op til nytænkning og udvikling af pædagogisk og specialpædagogisk praksis.

Temanummeret rummer forskellige perspektiver og viden om en kontekst- og ressourceorienteret special pædagogik, som i praksis kan danne afsæt for lokale udviklingsprocesser med mere eksperimenterede læringsmiljøer.

250,00 kr. Inkl. moms

Varenummer PPT241 Kategori

Beskrivelse

Af Rikke Steensgaard og Jette Lentz

Forord – Nye paradigmer inden for specialpædagogik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

Af Rikke Steensgaard, Stine Strøm Lundsgård, Sophie Aabjerg Rand,
Line Gebauer, Klara Krøyer Fomsgaard, Martine Lind Jensen og Ella Paldam Ejerskab, nysgerrighed og begejstring i legende læringsmiljøer
med autistiske børn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Af Ella Paldam og Sophie Aabjerg Rand

Legende læring med kuglebaner – fra skolen til museet . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Af Jakob Bøggild, Camilla Damgaard Petersen og Klaus Thestrup

Mødestedet – eksperimenterende børnefællesskaber
i folkeskolens mellemformer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

Af Jette Aabo Frydendahl, Karin Dyrendom, Mads Middelboe Rehder
og Thilde Emilie Møller
Makerspace for alle – inkluderende læringsmiljøer på specialskoler . . . . . . . . 42

Af Louise Klinge. Illustrationer af Lisbeth Eugenie Christensen

Engagerende didaktik i specialundervisningen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

Af Ivan Børsting

Inklusion stiger i takt med kulturforandringer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

Af Katrine Briks Ottesen

Anbefalinger om god kvalitet i indsatsen for børn og unge
med ADHD og/eller autisme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

Relaterede varer